♛αяαмεsн♛

من به هرچی بخوام میرسم

2)سند2030

  • ۲۲:۵۱

درباره ی #سند 2030 بیشتر بدانیم :



این روزها که جریان انتخابات داغ است و هر گروهی دارد تلاش می کند به هر ترتیبی که شده آرای بیشتری را به خود اختصاص دهد، متأسفانه فضای تخریب، تهمت، افترا، وارونه نشان دادن حقایق، ارائه ی تفسیرهای ناقص و به دور از حقیقت و سونگرانه، فضای انتخابات را آلوده کرده است و قبلا هم در نوشته ای آزردگی از این موضوع را بیان کردم. 

یکی از این موارد سند 2030 یونسکو در آموزش و پرورش است که به امضای وزیر وقت آموزش و پرورش ایران به همراه هیأت همراه شان رسید. درباره ی این سند متأسفانه افراد اطلاعات دقیقی ندارند و افرادی هم که به نقد و بررسی آن پرداخته اند، به غیر از عده ای که متخصص تعلیم و تربیت هستند(ولی متأسفانه بدون اطلاع دقیق از متن سند و ملحقات آن درباره ی سند اظهار نظر کرده اند) عموما افرادی هستند که اطلاعات عمومی دارند و قائدتا نمی توانند به صورت تخصصی وارد این موضوع شوند. 

من همه ی نقدهایی که به این سند کرده اند را هم خواندم و هم شنیدم. هم آنهایی که هموطنان فارسی زبان نوشته اند و هم آنهایی که به زبان انگلیسی منتشر شده است. متن اصلی سند به زبان انگلیسی را هم خوانده ام و بسیاری از ملحقات آن را نیز مطالعه و تحلیل محتوا کرده ام تا مستندات و ارجاعاتی برای نقدها و تحلیل های انجام شده را در اختیار داشته باشم. واقعیت این است که در فضای داخل کشور، نقدهای انجام شده متأسفانه بودن اطلاعات کامل از متن سند بوده است و بیشتر جوسازی سیاسی و جناحی بوده است و مهم ترین نوشته ی خارجی در این زمینه هم از خانم شارون اسلاتر هم دیدگاه ایشان درباره ی این سند است که یک مطلب علمی است و آن هم در جای خود قابل تأمل و نقد علمی می تواند قرار گیرد. 

برخی اشاره کرده اند که این آقایان(یعنی دولت یازدهم) حتی به نقدهایی که خود آمریکایی هایی که دغدغه ی حمایت و صیانت از خانواده و فرزندان را دارند، به این سند توجه نکرده اند و معلوم نیست با چه انگیزه هایی این سند را به صورت محرمانه امضاء کرده اند!!!

در این باره لازم می دانم چند نکته را عرض کنم:


1- متن انگلیسی سند و همه ی ملحقات آن موجود است و همگی می توانند بدان مراجعه نموده و صحت و سقم ادعاهای مطرح شده درباره ی سند را بررسی دقیق نمایند. رویه ی عقلانی و علمی این است که هر فردی خودش در این باره بررسی نماید و به حرف و گزارش این فرد و آن فرد استناد نکند. حتی به این تحلیل بنده هم استناد نکند و خودش رأسا اقدام به تحقیق و بررسی نماید. 


2- گفته اند که این سند بر اساس نظام ارزش ها و باورهای ما تنظیم نشده است. خوب کدام سند یونسکو با نظام ارزش ها و باورهای ما تنظیم شده که این دومی اش باشد؟ اصلا مگر اسناد بین المللی که قرار است همه ی مردم جهان و کشورها را تحت پوشش داشته باشد، ممکن است بر اساس نظام ارزش ها و باورهای یک کشور و فرهنگ خاصی تدوین شود؟ باید حداقلی از هنجاری های فرهنگی و ارزش های اجتماعی مورد توافق و قبول همگان را در آن دید و به تدوین آن همت گمارد. لذا اینکه سند مذکور مبتنی بر ارزش های ما نباشد، طبیعی و بدیهی است. 


3- مطابق آنچه در بالا گفته شد، هر کشوری برای صیانت از فرهنگ، ارزش های اجتماعی و باورهای مذهبی خود می تواند بخش هایی از هر سندی را که مخالف آن ارزش ها و باورها یافت، ملزم به اجرا نباشد. اتفاقا مسئولان کشور هم با بصیرت و احتیاط کامل، با گذاشتن این جمله در امضای سند مذکور، همین صیانت را از ارزش های فرهنگی و مذهبی کرده اند. 


4- گفته اند که در سند مذکور آموزش دین و مسائل مذهبی را ممنوع کرده اند!!! لطفا بفرمایند کجای این سند چنین چیزی وجود دارد؟ کجای سند آموزش دین را ممنوع کرده است؟ چرا این دوستان از سر تنبلی و کاهلی یا هر انگیزه ی دیگری ارجاع دقیق متنی نمی دهند و آدرس دقیق نمی دهند و کلی گویی می کنند. 


5- سند مذکور مانند هر ادعا و توصیه نامه و قانون دیگری قابل نقد است و راقم این سطور نیز نقدهایی بدان دارم. اما این یک مطلب علمی است که باید متخصصان امر تعلیم و تربیت درباره ی آن نظر بدهند و آن را نقد کنند، نه افراد غیرمتخصص و ناآگاه و احیانا بازیچه های جریان های سیاسی خاصی در کشور

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آدمک آخر دنیاست بخند...
آدمک مرگ همین جاست بخند...
دستخطی که تورا عاشق کرد...
شوخی کاغذی ماست بخند...
آدمک خر نشوی گریه کنی...
کل دنیا سراب است بخند...
آن خدایی که بزرگش خواندی...
بخدا مث تو تنهاست بخند...(*_*)
Designed By Erfan Powered by Bayan