- پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۹۶
- ۲۲:۵۱
درباره ی #سند 2030 بیشتر بدانیم :
این روزها که جریان انتخابات داغ است و هر گروهی دارد تلاش می کند به هر ترتیبی که شده آرای بیشتری را به خود اختصاص دهد، متأسفانه فضای تخریب، تهمت، افترا، وارونه نشان دادن حقایق، ارائه ی تفسیرهای ناقص و به دور از حقیقت و سونگرانه، فضای انتخابات را آلوده کرده است و قبلا هم در نوشته ای آزردگی از این موضوع را بیان کردم.
یکی از این موارد سند 2030 یونسکو در آموزش و پرورش است که به امضای وزیر وقت آموزش و پرورش ایران به همراه هیأت همراه شان رسید. درباره ی این سند متأسفانه افراد اطلاعات دقیقی ندارند و افرادی هم که به نقد و بررسی آن پرداخته اند، به غیر از عده ای که متخصص تعلیم و تربیت هستند(ولی متأسفانه بدون اطلاع دقیق از متن سند و ملحقات آن درباره ی سند اظهار نظر کرده اند) عموما افرادی هستند که اطلاعات عمومی دارند و قائدتا نمی توانند به صورت تخصصی وارد این موضوع شوند.
من همه ی نقدهایی که به این سند کرده اند را هم خواندم و هم شنیدم. هم آنهایی که هموطنان فارسی زبان نوشته اند و هم آنهایی که به زبان انگلیسی منتشر شده است. متن اصلی سند به زبان انگلیسی را هم خوانده ام و بسیاری از ملحقات آن را نیز مطالعه و تحلیل محتوا کرده ام تا مستندات و ارجاعاتی برای نقدها و تحلیل های انجام شده را در اختیار داشته باشم. واقعیت این است که در فضای داخل کشور، نقدهای انجام شده متأسفانه بودن اطلاعات کامل از متن سند بوده است و بیشتر جوسازی سیاسی و جناحی بوده است و مهم ترین نوشته ی خارجی در این زمینه هم از خانم شارون اسلاتر هم دیدگاه ایشان درباره ی این سند است که یک مطلب علمی است و آن هم در جای خود قابل تأمل و نقد علمی می تواند قرار گیرد.
برخی اشاره کرده اند که این آقایان(یعنی دولت یازدهم) حتی به نقدهایی که خود آمریکایی هایی که دغدغه ی حمایت و صیانت از خانواده و فرزندان را دارند، به این سند توجه نکرده اند و معلوم نیست با چه انگیزه هایی این سند را به صورت محرمانه امضاء کرده اند!!!
در این باره لازم می دانم چند نکته را عرض کنم:
1- متن انگلیسی سند و همه ی ملحقات آن موجود است و همگی می توانند بدان مراجعه نموده و صحت و سقم ادعاهای مطرح شده درباره ی سند را بررسی دقیق نمایند. رویه ی عقلانی و علمی این است که هر فردی خودش در این باره بررسی نماید و به حرف و گزارش این فرد و آن فرد استناد نکند. حتی به این تحلیل بنده هم استناد نکند و خودش رأسا اقدام به تحقیق و بررسی نماید.
2- گفته اند که این سند بر اساس نظام ارزش ها و باورهای ما تنظیم نشده است. خوب کدام سند یونسکو با نظام ارزش ها و باورهای ما تنظیم شده که این دومی اش باشد؟ اصلا مگر اسناد بین المللی که قرار است همه ی مردم جهان و کشورها را تحت پوشش داشته باشد، ممکن است بر اساس نظام ارزش ها و باورهای یک کشور و فرهنگ خاصی تدوین شود؟ باید حداقلی از هنجاری های فرهنگی و ارزش های اجتماعی مورد توافق و قبول همگان را در آن دید و به تدوین آن همت گمارد. لذا اینکه سند مذکور مبتنی بر ارزش های ما نباشد، طبیعی و بدیهی است.
3- مطابق آنچه در بالا گفته شد، هر کشوری برای صیانت از فرهنگ، ارزش های اجتماعی و باورهای مذهبی خود می تواند بخش هایی از هر سندی را که مخالف آن ارزش ها و باورها یافت، ملزم به اجرا نباشد. اتفاقا مسئولان کشور هم با بصیرت و احتیاط کامل، با گذاشتن این جمله در امضای سند مذکور، همین صیانت را از ارزش های فرهنگی و مذهبی کرده اند.
4- گفته اند که در سند مذکور آموزش دین و مسائل مذهبی را ممنوع کرده اند!!! لطفا بفرمایند کجای این سند چنین چیزی وجود دارد؟ کجای سند آموزش دین را ممنوع کرده است؟ چرا این دوستان از سر تنبلی و کاهلی یا هر انگیزه ی دیگری ارجاع دقیق متنی نمی دهند و آدرس دقیق نمی دهند و کلی گویی می کنند.
5- سند مذکور مانند هر ادعا و توصیه نامه و قانون دیگری قابل نقد است و راقم این سطور نیز نقدهایی بدان دارم. اما این یک مطلب علمی است که باید متخصصان امر تعلیم و تربیت درباره ی آن نظر بدهند و آن را نقد کنند، نه افراد غیرمتخصص و ناآگاه و احیانا بازیچه های جریان های سیاسی خاصی در کشور